onsdag 28 januari 2009

Lösning på problemet, Israel vs Gaza

Jag ska inte påstå att jag har följt allt och jag saknar även kunskap om Gaza, Hamas och Israel. Det dör människor, och räcker för mig. Jag ser det som högst ointressant hur många av vilka. Men krig är aldrig vackert. Och det dör alltid civila, barn, föräldrar och mor och farföräldrar.

Hur kan kriget stoppas?

Min första fråga som jag inte har fått svar på är:
Kan en Israel bo granne med en Palestinier och möjlig Hamas anhängare eller ej? Eller tvärt om.

Om Hamas exempelvis säger, nu är vi trötta på att kriga. Vi vill ha fred och leva bredvid Er som en granne. Skulle det inte bli fred imorgon då? Eller tvärt om, Israelen säger att de är trötta på kriga och vill lösa konflikten genom att erbjuda de i Gaza remsan till att bli deras grannar.

Spontant tror jag att det blir fred när det bara är två kvar. Och det står mitt emot varandra som i en vilda västern film. Antingen så är det bara en kvar eller så dog båda samtidigt. Eu:s utrikesministrar anser att Palestinierna bör tala med varandra och komma överens.

Citat från dn.
EU uppmuntrar palestinska Fatah och Hamas att tala med varandra och sluta upp bakom president Abbas för att nå en försoning.

En bra öppning tycker jag.

taggar:, , , , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Minima 4 coloum Blogger Template by Beloon-Online.
Simplicity Edited by Ipiet's Template