fredag 30 januari 2009

Skolan är sämre, lärarens fel?

Hjärnsläpp blev det. Och fort också, Ska man skriva för skrivandets skull. Eller dela med sig tankar och idéer. Att bara säga, "nu ska jag kommentera politik". Är lättare sagt än gjort. Vågar man ens yttra sig i vissa ämnen som är nära på tabu lagda. Eller risk för att bli sparkad från sitt jobb.

Jag känner inte någon risk för det. Om jag sitter i mitt kök och hör nyheterna i bakgrunden från Tv:n och vill säga vad jag vill ha sagt. Så klart ska man få det, eller?

Svenska elever har blivit sämre", lyder rubrik på dn.se [länk]

Beror det på slappa lärare, eller elever som skiter fullständigt i läxor och kunskapen framgent. Jag hade en bra lärare som sa (98-99), klart att det har blivit svårare för ungdomen att ögna mer tid i en bok när häftiga dataspel och filmer konkurrerar.

Det spelas upp en film i mitt huvud nu där jag ser mig själv placera min dotter vid ett dike och säger gräv. Gräv 65 cm brett, 20 cm djup och 45 meter långt. "Här ska det bli fjärrvärme", men om du bestämmer dig för att snitta VG i skolan så ökar det förutsättningarna att slippa gräva diken med en spade.

Gör jag så är det större risk att jag får gräva dike som en fånge. Men någon ändring måste vi få fram. Jag vet inte hur det var förr men banne den som inte kunde multiplikations tabellen. Och då fanns inte miniräknaren i en liten telefon. Jag är samtidigt lite kluven, i och med den teknik vi har idag. Måste man kunna räkna roten ur ett tal på 8 siffror med papper och penna för att klara av att bygga en bro i CAD-CAM. Jag vet en som kan det, men den kunskapen var atraktiv för 50 år sedan.

Om vi ska vänta på att politikerna ska aggera kan vi slå oss blodiga. Jag tror det är vi föräldrar som måste styra upp en hel del. Politikerna får däremot höja lärarnas befogenheter.

, ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Minima 4 coloum Blogger Template by Beloon-Online.
Simplicity Edited by Ipiet's Template