onsdag 4 februari 2009

Orättvist!

Att Vd:ar tjänar stora pengar är inte okänt. Och för min del tycker jag inte det är fel heller, om de har en stor villa och 3 eller fler sportbilar. Frågan är dock när det är nog, vart går gränsen?

Obama skällde ut chefer som plockade ut stora bonusar när det är skattebetalarna som har försett dem med ohyggligt stora summor pengar. Det beteendet ställer jag mig frågandes till. Hur kan man få bonus när det har gått dåligt? Nisse vid svarven på en industri får minsann ingen lönehöjning när bolaget går dåligt. Han får sparken!

Tes:
Kan det vara så att, bara för att Vd:n sparkade personal och minskade kostnaderna så att ekonomin blir något bättre. Blir belöningen således en stor summa pengar när näsan är över vattenytan.

Skillnaderna i inkomst är större än någonsin. Men jag vill ändå påpeka att millimeter rättvisa [Larenholtz vardagsbetraktelser] går inte alltid att sträva efter. Det är en och annan ny miljardär i Kina, men pga av det har flera miljoner kinerser även kommit ifrån extrem fattigdom. Jag vill påpeka att jag är inte avundsjuk på SEB, Ericsson, Investor och många fler stora bolags chefslöner med den kunskap jag har idag. Jag strävar istället att komma dit.


Taggar:, ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Minima 4 coloum Blogger Template by Beloon-Online.
Simplicity Edited by Ipiet's Template