torsdag 5 februari 2009

Yippy Kai Yay, Kärnkraftverk!

Och så var beslutet taget om mer kärnkraftverk. Jag var inte gammal heller (ej född) när beslutet togs att man ska förbjuda nybyggande av Kärnkraftverk. Men jag kommer ihåg debatten när jag gick i högstadiet om kärnkraftverkens framtid.

Det jag inte kunde förstå var varför man skulle lägga ner dem i Sverige som är så väl utförda. Bara för att det fanns farliga i Ryssland exempelvis behöver inte Sverige lägga ner sina. Ska vi minska koldioxid utsläppen så måste man börja i rätt ände.

Appropå det, så gillar jag Telge Energi:s reklam om att vi inte ska vara några stenåldersmänniskor, vindkraft är ett bättre allternativ. Det är bra att kolla upp vart elen kommer ifrån. Är det el från Polen, Tyskland som i sin tur eldar med kol för att få fram el är inte lika bra som vind och vatten. På så vis kan man diskutera hur miljövänliga elbilarna är, om man nyttjar el som är producerad från eldad kol.

taggar:, , , , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Minima 4 coloum Blogger Template by Beloon-Online.
Simplicity Edited by Ipiet's Template