fredag 6 februari 2009

Rasismen komer ut ur hjärtat

Det har uppdagats på band, rasistiskt uttalande från en Polis som presenteras på dn.se. Och rört upp känslor m.m. Debattens kärnfråga har sin grund, men har polisen gett kommentar? Jag har själv jobbat i flera år som ordningsvakt på nattklubbar kring stureplan i de mest kaotiska förhållanden. Att tappa humöret är allt för lätt, men det spelar ingen roll hur arg man än må bli. Ord som har kommit ur mun från polis får inte hända. De vet lika väl poliser som jag att det skapar än mer kaos.

Om man så får en sten i huvudet så får man inte bli arg. Det är bara att ta smällarna på bästa sätt, fysiskt som psykiskt. Brotta ner personen och frihetsberöva om så behövs. Nu talar jag inte som om jag vore en polis med hur mycket erfarenhet som helst. I laga stöd har jag fått frihetsberöva, ta tag i en person och flytta på vederbörande, samt att jag verbalt har rätt att säga "lämna området, nu!"

Vad ska man tollerera?

Det krävs två för att skapa ett bråk, det kan ingen komma ifrån. Jag tycker att ledningen inom polismyndigheten ska ställa sig frågan hur mycket man ska tollerera som polis. Jag vet inte hur de har det men jag fick höra som en ordningsvakt på Sture Companiet att jag är: slut i hvuudet, misslyckad polis, nynazist, fascistjävel, idiot, svenne, och mycket mycket mer. Ska lägga till att könsorgan nämns väldigt ofta bland nämnda ord.

Om rikspolischefen spelar in dessa ord på ett band och spelar upp den med en ipod under tiden han äter frukost. Sitter i bilen till jobbet, minst en timme innan han har en presentation till en avdelning osv. Så ska vi se hur han mår efter en si sådär 5 år. Vem som helst kan tappa fotfästet då. Jag försvarar dock inte utövandet från polisen på band, men jag tycker att man måste hitta ett sätt och ett system där man blir av med den frustration jag upplevde som myndighetsperson.


Taggar:, , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Minima 4 coloum Blogger Template by Beloon-Online.
Simplicity Edited by Ipiet's Template