tisdag 16 juni 2009

En andra chans skapar slöa ungdomar

Så ser jag på saken, då jag för snart tio år sedan tog studenten kunde höra i korridorerna.

"Men vadårå.... jag måste inte plugga nu, Gymnasiet är frivilligt och så kan jag plugga upp ämnen på komvux istället."

Tyvärr så tänkte många så här tror jag. Inte alla såklart men allt för många utnyttjar komvux på fel sätt. Det finns en trygghet implementerad i hjärnan via modersmjölken som utnyttjas på fel sätt.

Gustav Fridolin sa i en debatt (kvällsöppet Tv4 "Ungdomsarbetslöshet")
"Om det var som idag när Anders Borg var ung så hade vår finansminister inte kunnat bli just "finansminister" varpå han hade Icke godkänt i matematik (har jag för mig). Således hade Anders Borg fått göra något annat vilket jag inte ser som något märkligt. Anders Borg är inte oersättlig så jag ser inte det som ett problem. Fastän jag röstade på moderaterna i riksdagsvalet.

Trygghet ska finnas kvar såklart men den får icke utnyttjas på felaktigt sätt. Något konkret förslag kan jag dock inte bidra med.

Andra bloggar: Christermagister (bidrar med fördjupning i problematiken "resurser är knappa"), Fredrik Jönsson ser däremot inga problem med att andra chansen skapar en trygghet vilket föranleder till slöare ungdomar som inte tar vara på de tre åren man får i Gymnasiet.

........

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nja.. så är det väl ändå inte, mina barn har inte så höga betyg och inte har jag hört dem tänka/uttrycka sig så. Vissa har svårare än andra i skolan.

Anonym sa...

Och så har du stavat fel igen, klantskalle.

Skicka en kommentar

 
Minima 4 coloum Blogger Template by Beloon-Online.
Simplicity Edited by Ipiet's Template