måndag 29 juni 2009

Ungdomsarbetslöshet var större under (S) i makten

Upptatering 09-06-29 17:58, Min kommentar på inlägget hos "ung vänster:s blogg" har nu publicerats. Nu återstår ett svar som jag önskar få. Jag förbehåller mig rätten att bibehålla ingressen såsom jag skrev den första gången.



Mycket märkligt beteende från Ung Vänster varpå jag kommenterade deras inlägg på "ung-vanster.blogspot.com",
(Länk) om ungdomsarbetslöshet. Varpå de väljer att inte visa inlägget av någon anledning som jag skrev till dem.


Vad inlägget handlar om är ungdomsarbetslöshet varpå Ung Vänster tolkar läget så här:
"Regeringen sitter med armarna i kors medan kön av unga killar och tjejer till arbetsförmedlingen växer. Det är arrogant och kan bli fullständigt livsavgörande för en hel generation ungdomar. Hade det inte varit för regeringens handlingsförlamning hade vi inte suttit här idag med en ungdomsarbetslöshet på tvåsiffriga tal."

Tvåsiffriga tal, ställer jag frågan till mig själv och forskar i siffror om ungdomsarbetslösheten i Sverige åren 2001 till 2008. (Ungdomar i Sverige mellan 15-24 år i arbetslöshet)

2001: 10,9 %
2002: 11,9 (riksdagsval)
2003: 13,4
2004: 16,3
2005: 22 %
2006: 24 % (riksdagsval)
2007: 19,1 %
2008: 20 %

Källa Ekonomi Fakta
Statistiken ovan visar tydligt att ungdomsarbetslösheten var högre under Socialdemokratisk ledning, dessutom under högkonjunkturen. Har de nu lösning på problemet för alla ungdomar som är arbetslösa?

Ställ dessa siffror i paritet med den ekonomiska utvecklingen på Stockholms börsen 5 år, som ger en indikation att utvecklingen har enbart varit positiv från 2004 fram till hösten 2007. Häri menar Ung Vänster att de har lösning på ungdomsarbetslösheten. Men i själva verket klarar inte Socialdemokratiska partier få bukt på de stigande siffror under högkonjunktur, när just Socialdemokraterna tillsammans med med sittande partier hade majoritet. Hur ska man då lyckas så som det ser ut idag?

Jag vill påpeka att den sittande alliansen har gjort ett bra jobb som har bibehållit en någorlunda stabil siffra trots en nedgång som är den största i modern tid.



Jag undrar:
Kommer skattehöjningar leda till arbeten för ungdomar? Eller är det den sittande alliansregering som lyckas få fart på ungdomsarbetslöshet och jobb krisen.

Press: Expressen.se, Expressen.se2, svd.se, aftonbladet.se, idg.se, sr.se, nt.se,
Intressant? Andra bloggar , , , , ...

1 kommentarer:

Anonym sa...

Ida Gabrielsson eller någon annan vänster partist kommer aldrig svara på det där.

Skicka en kommentar

 
Minima 4 coloum Blogger Template by Beloon-Online.
Simplicity Edited by Ipiet's Template