fredag 19 juni 2009

Röka, en demokratisk rättighet?

Sluta hetts jaga rökare.

Eller inte, för jag blir skogstokig när min granne röker och röken smyger sig längs husväggen och in i ventilen jäms med vinddraget och in i min näsa. Jag som dessutom har rökt ett och annat paket tidigare men slutade helt när jag träffade min sambo. Har det lite extra kämpigt att motstå en cigg helt enkelt när jag har tagit en kopp kaffe (sällan men det händer).

Expressen.se
har en artikel i ämnet:
"Hetsjakten på rökare - och snusare - tar sig alltmer drastiska samt absurda former. Nästan var fjärde svensk kommun har infört absolut rökförbud på arbetstid."

Och hur fel är det egentligen med hetsjakt på rökare. Jag tycker med all rätt att en icke rökares vilja ska gå igenom föst eftersom röken även skadar de som inte röker. Har jag valt att inte röka så ska jag helt enkelt inte bli tvingad att få eller känna röklukt i min närhet.

Andra som "JJ" tycker att jakten är överdriven:
"Hetsen mot rökare må vara något överdriven, men det märkligaste är och förblir att attityden mot drickande så sällan diskuteras på ett liknande sätt."

Nyhetstorken verkar mest vilja hetsa upp stämningen lite. Men har all rätt, eftersom staten exempelvis tjänar så mycket pengar på tobak att den finansierar en hel del. Göran Persson höjde skatten så pass att ett paket kostade 50 kr, men den var man tvungen att sänka för smuggling ökade och folk rökte mindre. Staten tjänade för lite helt enkelt. Ur en politisk aspekt i det hela så måste några svenskar röka helt enkelt. 73 % vill ha rökfriare uteservering står det i Aftonbladet. Så det är en majoritet i alla fall.

Bloggaren "Yami och pandorna" skriver på newsmill "var ska vi få röka egentligen". Kort svar till dig är. Så långt bort från mig som möjligt. Men han har dock en fin passage i artikeln:

"Passiv rökning är ju faktiskt också farligt, säger ni kanske. Men bor man i en större stad så andas man ständigt in en massa giftiga avgaser från alla bilar som kör runt hela dagarna. Är det så hälsosamt? Att ett fåtal personer i er närhet röker kommer inte göra någon större skillnad."

Men, det gör det tycker jag. Oerhört stor skillnad för den blir bara värre om jag står bredvid dig. Så det som argument för att låta dig fortsätta röka ser jag som mycket vag.



, ......

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Minima 4 coloum Blogger Template by Beloon-Online.
Simplicity Edited by Ipiet's Template