söndag 28 juni 2009

Vänstern med Lars Ohly tar plats

I alla stora dagstidningar och kvällspress (dn.se, svd.se, expressen.se, aftonbladet.se ser jag Ohly lyftas upp som en ledande person. "Han ska sänka "S" lyder en länk på expressen.se. Det blir svårt för mig att länka till text tv SVT, men där stor det även att staten ska ha större inflytande och ägande i banker.


Det sistnämnda förvånar mig inte så mycket eftersom staten oavsett om det är moderater eller socialdemokrater som sitter vid makten så florerar det på hög nivå önskemål efter större statsmakt. Dock är vänstern såklart värst.

Tidigare idag så satt jag i spånar möte med mina tankar. Hur "Ny kommunister" vill att samhället ska se ut?

Tror de verkligen själva på att 100 % skatt och alla människor ska få exakt lika mycket tillbaka. Alla kör samma bil, bor i likartade bostäder. Alla ska ha Svenska statens sko modell 5 osv, osv, osv. Är det livet de själva vill leva. Ingen får med andra ord ha en finare Ipod än vad de har i Kuba. Ingen får ha finare bil än kirurgen i Kuba, och om de tycker att det är så bra där så kan de få åka dit och bo där.

Det handlar inte om att tycka 75 % skatt är bra om man tjänar 10 miljoner, utan här ska du lämna allt. Och få en si sådär, 15 00o kr i månaden. Det låter väl bra.

Utan att ha fördomar kan man säga att många av de vänster människor jag har träffat så har de en säregen klädstil. Converse skon Chuck Taylor All Star hittar jag på nätet för ca 500 kr, andra modeller gick på en tusing men rabatterade till 750 kr. Det tycker inte jag låter så arbetaraktigt, för att säga min sak. 69 kr för en palestinasjal var däremot lite mer arbetaraktigt för en sjal kostar ca 100 kr om den ska ha något mer kvalité.

Återigen så får ju helst ingen vilja bli en arbetare eller bonde eller något annat för de är ju inget värdigt jobb (Så sa, Ida Gabrielsson) "Vi ska bygga fler sjukhus och skolor och ge bättre utbildning så att man får värdigt jobb." Tv4 kvällsöppet med Lennart Ekdahl.

Du ska bli akademiker och jobba som lärare eller något annat lyxigt som kirurg på ett sjukhus som staten har byggt ut änn mer. Frågan är bara hur man fick ihop sjukhuset för allra helst ska du få bättre utbildning så att du förblir något mer än bara en "betongläggare".


Ja, vi får se vart allt det här slutar framgent. Det är faktist inte långt kvar till val.

Andra bloggar.
, , , .....

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Minima 4 coloum Blogger Template by Beloon-Online.
Simplicity Edited by Ipiet's Template