fredag 19 juni 2009

Politikerbloggen är ingen blogg

Politikerbloggen.se är mer populär än piratpartiet, skriver politikerbloggen. Hmmm ack så förvånande. Jag kommenterade den artikeln varpå jag vill ta avstånd och erkänna politikerbloggen som en blogg. Det är egentligen en nyhetssajt.

Det är nästan så att jag har lust att våga vägra "politikerbloggen", men ibland har de skrivit "nyheter". Jag kommer däremot lägga till taggen nofollow så att Google inte följer den länken (Alla inom sökmotorbranschen vet vad det betyder.) . Därför att politikerbloggen är inte en blogg i min ögon. Det är en nyhetssajt.

Min kommentar löd följande:

Har politikerbloggen (en nyhets sajt egentligen) som självändamål bli riktigt stor och välbesökt så att TV4 sfären kan sälja ännu fler annonsplatser, tycker jag att uppfinnaren har missuppfattat poängen med blogg. Om man nu vill kalla det en blogg.

Blogg är en kommunikationsplattform för mig där "fria ordet" flödar fritt. En journalist på en tidning har såklart en linje att följa, och kan inte helt och hållet välja rubrik eller riktning. Mitt exempel är taget från Dagens Nyheters klimatpanel. Duktiga på att visa hur björnar simmar. Men visar inte all statistik som finns utan bara den statistik de vill visa. "Oberoende Liberal", i helv _ _ e heller.

För mg är politikerbloggen inte en blogg. Det är en nyhetssajt som är i TV4 sfären (Nyhetskanalen.se, tvplaneten.se, väderkanalen.se, fotbollskanalen.se, hockeykanalen.se, recept.nu, hemmakanalen.se, och sist men inte minst blip.se). Dessa drar 1,8 miljoner unika besökare i Veckan. Politikerbloggen ingår såklart i samma sfär.


, , , , .....

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Minima 4 coloum Blogger Template by Beloon-Online.
Simplicity Edited by Ipiet's Template